Nasledujúci text sa bude týkať skôr firemných webov, ale spomenuté rady využijete tiež pri osobných stránkach, na weboch magazínov alebo na blogu. Napísať dobrý text je totiž naozaj umenie, aj keď to tak na prvý pohľad nemusí vyzerať.
Priamo k veci, žiadne slohové práce
Vo väčšine prípadov je práve text tým, čo rozhodne o tom, či užívateľ na stránke zostane alebo odíde. Či objedná u vás, alebo si nájde radšej konkurenciu, ktorá je na webe vzdialená na pár kliknutí myšou.
Neduhom veľa webov je, že na užívateľa chrlí záplavy neprehľadného textu bez dostatočnej informačnej hodnoty. To je výborne vidieť hlavne na firemných weboch.
Ľudia na webe nečítajú
Často sa hovorí, že užívatelia na internete nečítajú, že vraj preto, že na to nemajú čas. To však nie je úplne pravda. Oni čas majú. Užívatelia na internete dokonca čítajú – ale len veci, ktoré ich skutočne zaujímajú.
Určite viac zaujme text, ktorý je priamo k veci a bez zbytočného „obkecávania“ , než niekoľkostranové tláchanie. To platí hlavne pre firemné prezentácie. Vezmite text, ten skráťte na polovicu a tu ešte na polovicu, hovorí Steve Krug, autor knihy Nenúťte užívateľa premýšľať.
Snažte sa, aby bol text zrozumiteľný všetkým
Nech ste firma z akéhokoľvek oboru, texty na vašom webe by mali byť zrozumiteľné všetkým. Nepoužívajte technické výrazy tam, kde to nie je naozaj nutné. Pokiaľ to nutné je, odkážte niekam, kde sú tieto výrazy vysvetlené, prípadne ich na svojich stránkach vysvetlite sami.
Zdôraznite prínosy pre potenciálnych zákazníkov
Čitateľom vždy povedzte, čo im spolupráca s vami prinesie, čo pre nich môžete urobiť a prečo by mali využiť práve vaše služby. Pri písaní textu sa vžite do kože návštevníka, ktorý nie je z vášho oboru. Čo by ho mohlo zaujímať? Čo mu nemusí byť jasné? S akým cieľom na vašu stránku prišiel, čo sa chce dozvedieť?
Častú chybu, ktorú vidím na firemných weboch je, že firmy prehnane vychvaľujú seba, pýšia sa sebou, texty sú plné prázdnych fráz. Zákazník ale nemá záujem o vašu firmu, nebude ju kupovať. Zákazník má záujem o váš produkt alebo službu. Píšte preto o produktoch a službách, ich skutočných prínosoch pre zákazníka, nie o sebe.
Chcete vedieť viac?
Pozrite si prednášku Mareka Prokopa o kvalitnom webovom obsahu. Prednáška má síce hrozný zvuk, ale je informačne bohatá a teda užitočná.